بازخوردهای سازنده، کلید درهای خودآگاهی

بازخوردهای سازنده، کلید درهای خودآگاهی

بازخوردهای سازنده، کلید درهای خودآگاهی

یکی از سخت‌ترین کارهایی که به‌عنوان یک رهبر باید انجام دهید این است که خود را آن‌گونه ببینید که دیگران شما را می‌بینند.

و این کار واقعاً دشوارتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید؛ چون ابتدا باید ببینید چه کسی یا کسانی می‌توانند بازخورد صادقانه به شما بدهند. بازخوردی که برای رشدمان، ادامه مسیرمان یا تغییر مسیرمان راهنمایمان باشد؛ مثلاً بازخوردی که به ما می‌گوید بیش از حد به دنبال عنوان یک شغل یا به‌دست‌آوردن چیزی هستیم که گویی تعلق به ما ندارد و وقت و انرژی‌مان را صرف به‌دست‌آوردن آن می‌کنیم.

همه ما تجاربی ازاین‌دست داریم که بر فرض وقت و انرژی را صرف انجام‌دادن کاری کردیم که متعلق به ما نبوده است و بعد از طی زمان و هزینه‌های زیادی متوجه شدیم که راه ‌رفته را باید رها کنیم .

تصور کنید اگر در این مواقع یک بازخورد صادقانه دریافت می‌کردید؛ چیزی که به شما تنها تلنگری می‌زد، چقدر می‌توانست مسیر را شفاف و روشن می‌شد.

بازخورد گرفتن یک راه مناسب برای رسیدن به این نوع آگاهی‌هاست

و خیلی خوب است که ما همیشه در بین اطرافیانمان بتوانیم روی کسانی که بازخورد صادقانه می‌دهند حساب کنیم و از آنها بخواهیم که در مورد نحوه برخوردمان به ما بازخورد صادقانه بدهند.

من دوستانی دارم که به لحاظ تجارب مشترک حرفه‌ای و کاری حرف‌های مشترک زیادی داریم و سال‌هاست که برای گرفتن بازخورد از آنها کمک می‌گیرم و می‌دانم که بسیار صادقانه رفتار می‌کنند و به همین دلیل توصیه می‌کنم که چنین فرد یا افرادی را پیدا کنید و از آنها بخواهید که درباره شما بازخورد صادقانه بدهند. ببینید چه چیزهایی در وجود شما هست که شما آن‌ها را نمی‌بینید؛ ولی آنها آن را می‌بینند که در واقع به آن نقطه کور هم می‌گویند. تنها راه غلبه بر نقاط کور این است که کسانی را داشته باشید که به شما این نقاط کور را نشان دهند. دیدن نقاط کور و بررسی آنها راهی برای یافتن خودآگاهی بیشتر و بیشتر است.

با  مدیران یا کارمندانی که به آن‌ها اعتماد دارید برای یافتن حوزه‌هایی که باید تغییر دهید مشورت کنید. اگر به اندازه کافی شجاع هستید، می‌توانید حتی پیشنهاد‌هایی از همکاران‌تان در مورد تغییراتی که احساس می‌کنند نیاز دارید بخواهید. دیدگاه‌های آن‌ها را گوش دهید از آن‌ها بخواهید تا به آنچه نمی‌بینید، اشاره کنند. یک بازخورد موثر، چه مثبت و چه منفی، فواید بسیاری دارد. بازخورد شامل اطلاعات ارزشمندی است که برای تصمیم‌گیری‌های مهم  و تغییرات مورد نیاز، از آن استفاده می‌شود.

اغلب اوقات بازخورد با انتقاد اشتباه گرفته می‌شود.

در واقع آن‌چه که به عنوان انتقاد منفی در نظر گرفته می‌شود، انتقاد سازنده است. انتقاد سازنده بهترین بازخوردی است که می‌تواند منجر به  بهبود عملکرد، خودشناسی و افزایش بازدهی شود.

بازخورد می‌تواند باعث تقویت نقاط قوت موجود شود، رفتار‌های هدفمند را در مسیرشان حفظ کند، تأثیرات رفتار‌های گوناگون را نمایان کند و توانایی شناسایی و اصلاح خطا‌ها را در دریافت‌کنندگان بازخورد افزایش دهد.

بازخورد گرفتن برای توسعه خودآگاهی مهم است. معمولا این تنها راهی است که می‌توانید درباره مسائلی اطلاع پیدا کنید که نمی‌توانید مستقیما با آنها روبه‌رو بشوید.

شما می‌توانید از همکاران و اعضای تیم‌تان بازخورد بگیرید. چه با سوالات مستقیم و چه بازخورد ۳۶۰ درجه. بازخورد ۳۶۰ درجه یک روش برای جمع‌آوری اطلاعات درباره به نقاط قوت و ضعف هریک از کارکنان از دیدگاه افراد مختلف در محل کار است که به ‌صورت ناشناس انجام می‌گیرد. وقتی از اطرافیانتان بازخورد می‌خواهید، فرصتی برای شما فراهم می‌شود که رفتارتان رو از زاویه دید آن‌ها ببینید. علاوه بر این، می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعفی را شناسایی کنید که نمی‌توانید ببینید یا ترجیح می‌دهید نادیده بگیرید.

مهم است که فکر کنید به چه مهارت‌هایی برای دریافت بازخورد نیاز دارید، خصوصاً زمانی که مربوط به موضوعی می‌شود که نمی‌خواهید کوچک‌ترین چیزی راجع به آن بشنوید. در یک کلام شما باید پذیرای بازخورد باشید.

  • به‌منظور شنیدن بازخورد، باید به آن گوش دهید. به چیزی که می‌خواهید در پاسخ بگویید فکر نکنید، فقط گوش دهید. همچنین به ارتباطات غیرکلامی توجه کرده و همان‌طور که به چیزی که فرد می‌گوید گوش می‌‌دهید به چیزی که بیان نمی‌‌کند نیز گوش دهید.
  • شما باید نسبت به احساسات خود، آگاه بوده (خودآگاهی) و همچنین قادر به مدیریت آنها باشید (خودکنترلی) که اگر حتی بازخورد منجر به یک واکنش احساسی در شما شد، بتوانید آن را کنترل کنید.

 

  • همیشه از شخصی که به شما بازخورد ارائه می‌‌دهد تشکر کنید. آن‌ها مشاهده می‌کنند که شما به بازخوردشان گوش‌داده، درک کرده و آن را پذیرفته‌‌اید. پذیرش در این حالت به این معنا نیست که باید به آن عمل کنید. بااین‌حال، باید این بازخورد را در نظر گرفته و درصورتی‌که بخواهید به آن عمل کنید، تصمیم بگیرید که چگونه به آن عمل خواهید کرد. این کاملاً به شما مربوط می‌‌شود، اما به خاطر داشته باشید، شخصی که به شما بازخورد می‌‌دهد به‌شدت احساس کرده است که شما به آن نیاز دارید.

 

 

  • به بازخورددهندگان تواضع داشته باشید و نشان دهید که حداقل این موضوع را مدنظر قرار می‌دهید. درصورتی‌که هیچ اقدامی هم نخواهید انجام دهید، در مورد بازخوردهای منفی می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید از رخ دادن چنین واکنش‌‌هایی جلوگیری کنید.

توانایی در بازخوردگیری از دیگران درباره رفتاری که با آنها انجام داده‌اید و همچنین مهارت شما در دادن بازخورد محترمانه و دقیق به دیگران، ازجمله مهارت‌های بسیار مهم و تاثیرگذار در مجموعه مهارت‌های بین فردی بوده و برای توسعه فردی مدیران و رهبران از اهمیت زیادی برخوردار است.