راه‌‌های پرورش رهبری نوآورانه

راه‌‌های پرورش رهبری نوآورانه

راهنمای آموزش مهارت‌های رهبری برای تقویت نوآوری

بازی واقعیت مجازی، تکنولوژی‌های پوشیدنی، پهپادهایی که خریدهای آنلاین ما را تحویل می‌دهند و… نوآوری‌های شگفت‌انگیزی هستند که مطمئناً رهبران به آنها آگاه هستند؛ اما رهبر نوآور به چه معناست؟

نوآوری، یک طرز فکر است، نه یک موضوع برنامه‌ریزی‌شده

رهبرانی که ذاتاً نوآور هستند چه ویژگی‌هایی دارند؟

آنها چطور نوآوری را به‌عنوان بخشی از دیدگاه تجاری استراتژیک و گسترده برای خود اتخاذ کرده‌اند؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که نوآوری چیزی نیست که بشود کاملاً برنامه‌ریزی کرد؛ مثلاً بگوییم که سه‌شنبه ساعت سه در اتاق کنفرانس جلسه‌ای داشته باشیم و روی نوآوری کار کنیم!

نوآوری ممکن است منجر به جلسات طوفان فکری شود؛ اما نوآوری واقعی به این شکل هم کار نمی‌کند.

رهبران مبتکر به همه چیز از دریچه‌ای تازه نگاه می‌کنند، حتی اگر این به معنای حذف برخی چیزها یا رها کردن و تلاش برای چیزهای جدید باشد. برای او هیچ‌‌یک از گزینه‌های روی میز، قطعی نیستند.

رهبران نوآور همواره به آینده فکر می‌کنند

رهبران نوآور از اینکه به آینده فکر کنند احساس خوبی دارند. آن‌ها به جنبه‌های استراتژیک و تخیلی مغزشان اجازه می‌دهند تا بی‌پروا حرکت کنند و این به آنها دید روشنی می‌دهد؛ درباره آنچه می‌تواند در یک سال، پنج سال یا ۱۰ سال آینده وجود داشته باشد.

این تفکر خلاقانه که بر اساس اهداف شرکت بنا شده به رهبران نوآور کمک می‌کند تا روی فرصت‌ها یا ایده‌های جدید تمرکز کنند بدون اینکه فوراً در جزئیاتش غرق شوند.

رهبران نوآور روی فرصت‌ها تمرکز می‌کنند

مدیران عمل‌گرا در مواجهه با یک رویکرد متفاوت به‌طور خودکار وارد عمل می‌شوند؛ مثلاً می‌گویند که این با بودجه یا ضرب‌الاجل‌ها یا منابع ما کار نمی‌کند. برای آنها همیشه چالش‌های لجستیکی بر دستاوردهای بالقوه برتری دارد.

اما رهبران مبتکر می‌دانند که چطور این جنبه عملی را در شرایطی ‌که در حال بررسی گزینه‌ها هستند به‌طور موقت متوقف کنند.

آنها می‌توانند فرصت‌ها را در سطح بالاتری بررسی کنند. آنها این توانایی را دارند که این چالش‌ها را موقتاً ساکت کنند. هنگامی که دیگران فقط موانع مسیر را می‌بینند، آنها می‌توانند مسیرهای انحرافی را ببینند.

چطور می‌توانید طرز فکر خودتان را تغییر بدهید تا به یک رهبر نوآور تبدیل شوید و اجازه بدهید که ایده‌های نوآورانه در ذهن‌تان شکل بگیرد؟

  • بخوانید.
  • بپرسید.
  • فراتر از ضرب‌العجل فعلی در مورد مسائل فکر کنید.
  • خود را به چالش بکشید تا از مرزها عبور کنید.

سپس با استفاده از برخی از تأثیرگذارترین روش‌ها تلاش کنید تا به فردی در سازمان خود تبدیل بشوید که از سازمان خودش حمایت کرده و با به کار گرفتن نوآوری، تغییرات بزرگ را رهبری می‌کند.

برای این کار نیازی نیست به خودتان فشار بیاورید. به یاد داشته باشید که برخی از تأثیرگذارترین نوآوری‌ها استفاده مجدد و یا دوباره از استراتژی‌ها، روش‌ها و راه‌حل‌های اثبات‌شده است.

  • ریسک بیشتری را تحمل کنید و پایدار باشید.
  • به خودتان اجازه دهید فراتر از پارامترهای معمول فکر کنید.

شکست می‌تواند یک‌قدم با موفقیت بزرگ بعدی فاصله داشته باشد.

  • اطلاعات را به‌اشتراک‌گذاری بگذارید و آنها را بهینه‌سازی کنید.

به‌اشتراک‌گذاری و بهینه‌سازی اطلاعات، راه دیگری به سمت نوآور بودن است. تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری کرده و سعی کنید نقاط را به روش‌های غیرعادی به هم وصل کنید.

تبادل اطلاعات و نگاه‌های دیگرگونه داشتن به اطلاعات موجود، نقش ارزشمندی در برانگیختن افکار مبتکرانه دارد.

  • ایده‌های نوآورانه را به اهداف شرکت پیوند دهید.

مطمئن شوید که ایده‌های عالی شما ریشه در مزایای کسب‌وکار دارد. اطمینان حاصل کنید که محصول شما یا فرایندهای جدید با اهداف، موقعیت یا برند سازمان شما هماهنگ است.

از خود بپرسید که آیا این ایده به ایجاد آگاهی کمک می‌کند؟ به افزایش سهم بازار و درآمد چطور؟ به وفاداری مشتری چطور؟

  • ایده‌های خود را به شکلی قانع‌کننده ارائه‌دهید.

تاکید بر مزایای کسب‌وکار، کلیدی است، ولی هرگز آن را تحمیل نکنید. بلکه آنها را با اشتیاق و قاطعیت ارائه دهید.

آنها را به گونه‌ای مطرح کنید که نشان دهد چگونه ایده‌ها می‌توانند بر اهداف شرکت تاثیر مثبت بگذراند. اگر برای سازمان یک پیروزی بزرگ به نظر برسد احتمالاً یک برد بزرگ برای شما خواهد بود.

 

رهبران بزرگ روش‌های درخشانی برای گسترش دیدگاه‌های خود و ایجاد فضا برای نوآوری دارند. همان‌طور که از مدیر به رهبر تغییر می‌کنید، تفکر نوآورانه را در هر کاری که انجام می‌دهید در نظر بگیرید.

این می‌تواند همان ویژگی‌ باشد که بیشترین شتاب را به رشد شما و کسب‌وکارتان می‌دهد.