تأثیر متفاوت، نتایج متفاوت

تأثیر متفاوت، نتایج متفاوت

کارت ویزیت شما ممکن است گویای این باشد که شما یک مدیر هستید، اما آیا شما یک رهبر نیز هستید؟ و آیا تمایل دارید در مسیر رهبری حرکت کنید؟

اگر مایل‌اید مدیریت‌تان تأثیرگذارتر باشد و به نتایج مثبت‌تری را برسید به یاد داشته‌باشید که مسیر موفقیت از مسیر تکاملی مدیر به رهبر می‌گذرد.

برای اینکه از یک مدیر موفق به یک رهبر تأثیرگذار  تبدیل بشویم باید یک‌سری مهارت‌های جدید را در خودمان ایجاد و تقویت کنیم.

این مهارت‌ها به ما کمک خواهند کرد مسئولیت‌های بزرگ‌تری را بر عهده بگیریم. این مهارت‌ها به شناسایی استعدادهای سازمان‌مان، الهام بخشیدن و پرورش این استعدادها کمک می‌کند و درنتیجه کمک می‌کند تا تأثیر عمیق‌تری در سازمان داشته باشیم.

مدیر موفق باید درک بالایی از شخصیت خود داشته باشد و به توانایی‌ها و مهارت‌های خویش، اطمینان و اعتماد داشته باشد. بسیاری تنها به شرکت یا سازمان تکیه می‌کنند که کاملا اشتباه است. یک مدیر باید بتواند به جای مدیریت سازمان و کارمند، به دنبال رهبری و نشان دادن مسیر باشد.

برای اینکه مدیر موفقی باشید باید درک بالایی از شخصیت خود داشته باشید و به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید و نه تنها شرکت، بلکه کارکنان را نیز به صورت جداگانه رهبری کنید.

توانایی ارتباط مؤثر با تیم برای افرادی در موقعیت مدیریتی بسیار حیاتی است. مدیران رهبر باید توانایی بالایی در اظهار همدلی نشان دهند. این شامل درک دقیق از خواسته‌ها، نیازها و نگرانی‌های افراد دیگر در سازمان می‌شود. این اقدام نه تنها باعث هماهنگی بیشتر در تیم‌ها و سازمان می‌شود، بلکه نمایانگر همبستگی و احترام متقابل بین مدیر و اعضای تیم و همچنین میان افراد تیم با یکدیگر خواهد بود.

مدیران رهبر باید از یک نگرش مثبت پیروی کنند و در انجام وظایف روزانه خود به مثبت‌اندیشی پایبند باشند. هدف مدیران از این مثبت‌اندیشی این است که  برای تمامی اعضای تیم الهام‌بخش شوند. رهبران معروف‌اند به این که خیلی خوب ارتباط برقرار می‌کنند و نظرات خود را انتقال می‌دهند.

زیرا این یک ضرورت است. در غیر این صورت نمی‌توانند دیگران را با دیدگاه خود همسو کنند و مراحل لازم را برای دستیابی به آن دیدگاه توضیح دهند.

رهبران باید قابل اعتماد و معتبر باشند به این معنا که آنها می‌دانند که هستند و ارزش‌های آنها چیست، همچنین چه برنامه‌هایی برای آینده دارند. در میان گذاشتن اهداف هیجان‌انگیز شما برای آینده باعث می‌شود تیم شما دیدگاه‌تان را بپذیرد و با شما همکاری کند. اما شما همچنین باید به طور واضح انتظارات عملکردی خود را توضیح دهید تا آنها بتوانند تصویر بزرگ‌تری از اهداف آتی به دست آورند.

یک رهبر تاثیرگذار، دارای چشم‌اندازی مشترک با اعضای گروه خود است که با اصول اعتقادی او و سازمان تحت رهبری‌اش هم‌تراز و همسو است؛ وی می‌داند لازمه دست یافتن به اهداف گروه تحت رهبری‌اش چیست.  آنها گروه خود را به خوبی ترغیب، مدیریت و حمایت می کنند تا خلاقانه و با اطمینان و تعهد در جهت این چشم‌انداز مشترک حرکت کنند.

یک رهبر به اعضای گروه خود در عین حفظ قدرت خویش، اعطای قدرت و آزادی عمل می دهد تا ویژگی های منحصر به‌فرد رهبری درون خود را بپذیرند و با شور و اشتیاقی قابل توجه و در عین استقلال فردی عمل کنند.

آنها به گروه خود برای حفظ پیشرفت و هیجان پویای طولانی‌مدت، در جهت رسیدن به اهداف تیم، انگیزه می‌دهند و آنها را به‌درستی و در مسیر صحیح ترغیب و تشویق می‌کنند.

خودآگاهی، هوش هیجانی، تقویت مهارت‌های اجتماعی و حضور اجرایی قوی ازجمله مهارت‌هایی است که می‌تواند ما را برای تبدیل‌شدن به یک رهبر اثربخش مجهز کند. تقویت و به‌کارگیری این مهارت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز حرکت در مسیر رهبری مؤثر باشد.

تقویت این مهارت‌ها به گسترش دیدگاه‌مان کمک می‌کند و سطح تصمیم‌گیری قوی‌تری را تجربه می‌کنیم و زمینه‌ساز اتخاذ تصمیمات راهبُردی‌تری و کارآمدتری می‌شود و درنهایت کیفیت ارتباطات قوی‌تری را با دیگران تجربه می‌کنیم.

افزایش کیفیت تصمیم‌گیری و کیفیت ارتباطات منجر به موفقیت در تصمیم‌ها می‌شود و درنتیجه سازمان سطح موفقیت بالاتری را تجربه خواهد کرد. توانایی فرد برای الهام‌بخشیدن و تشویق دیگران، تلاش برای کار سخت و ارائه نتیجه‌ای کارآمد و درنتیجه افزایش موفقیت سازمان، همگی جزو مهارت‌های رهبری هستند.

برای تبدیل به یک مدیر موفق و تقویت مهارت‌های مدیریتی اهمیت دارد که ابتدا نقاط قوت و ضعف خود را به دقت شناسایی کنید.

مدیریت مؤثر و موفقیت در مسیر حرکت تیم و شرکت به توانایی‌های مدیران رهبر بستگی دارد. توانایی در انجام وظایف با تمرکز، گوش دادن به بازخورد کارکنان، ایجاد چشم‌انداز برای آینده و شفافیت در ارتباطات اجتناب‌ناپذیرند.

رهبر یک سازمان، باید این بتواند این موضوع را به خوبی درک کند که رهبری یک ادعا و عنوان نیست بلکه تمایلی است برای مسئولیت‌پذیری، اعتبار گذاشتن و پشتیبانی کردن.

با حرکت در مسیر رهبری مؤثر، تغییرات مسیر شغلی آغاز می‌شود و شما یک تحول هیجان‌انگیز را شاهد خواهید بود.