تغییر عادت‌های رفتاری و تاثیر آن در پیشرفت شما

تغییر عادت‌های رفتاری و تاثیر آن در پیشرفت شما

تغییر عادت‌های رفتاری فواید زیادی دارد. باید فایده تغییر رفتار قدیمی را که با آن انس گرفته‌اید و کارتان را راه می‌اندازد برای خودتان شفاف کنید. البته شفاف کردن به معنی فکر و خیال موفقیت نیست چون طبق تحقیقات اگر زمان خیلی زیادی را صرف تصور نتیجه کنید، انگیزه‌تان برای تلاش جهت رسیدن به آن هدف، کمتر می‌شود.

کمتر فکر کنید که عادت شما چه فایده‌ای برای خودتان دارد و بیشتر فکر کنید که این عادت جدید چطور به کمک افرادی می‌آید که برای شما مهم‌ا‌ند. با یک فرمول ساده می‌توانیم یک عادت جدید در خود ایجاد کنیم و با کمترین سرعت، رفتاری را که می‌خواهیم در خود تغییر دهیم.

این کارها ساده‌اند ولی بی‌زحمت نیستند. ایجاد تغییر در عادت و رفتار، دشوار است و جسارت شما را می‌طلبد تا کارها را به شکل متفاوتی انجام دهید و مداومت می‌طلبد تا وقتی بار اول بی‌عیب و نقص کار نکرد بتوانید ادامه دهید.

این روش سه مرحله دارد:

  • تعیین محرک
  • تعیین عادت های رفتاری قدیمی
  • تعریف رفتار جدید

تعیین محرک

اگر متوجه آن لحظه‌ای نمی‌شوید که بر سر دوراهی قرار می‌گیرید و می‌توانید مسیر قدیمی را بروید یا راه جدید را، همواره آن را و همراه با آن، فرصت تغییر عادت قدیمی‌تان را از دست می دهید. هرچه محرک را مشخص‌تر کنید بهتر است.

تعیین عادت های رفتاری قدیمی

عادت قدیمی را روشن بیان کنید تا بدانید دارید سعی می‌کنید از انجام دادن چه کاری دست بکشید. هرچه آن را مشخص‌تر کنید بیشتر به درد خواهد خورد.

تعریف رفتار جدید

رفتار جدید را تعریف کنید، چیزی که انجام دادن آن، شصت ثانیه یا کمتر طول بکشد.
در هنگام تغییر عادت گاهی ممکن است احساس بی‌کفایتی کنید اما بدانید که فقط با تمرین سنجیده و منظم می‌توانید به سمت موفقیت در تغییر یک عادت پیش بروید.

یک مثال ساده درباره تغییر عادت قدیمی، کنار گذاشتن منیت است. یکی از عادت‌های قدیمی که خوب است در خودتان به‌عنوان یک مدیر مخصوصا یک مدیر در نقش کوچ تغییر دهید منیت است. از خودتان بپرسید:

چقدر از وضعیت با موقعیتی که خودتان یا دیگران در آن قرار دارید، آگاه هستید؟
چقدر پذیرای اشتباه‌تان هستید؟ آیا می‌توانید به اشتباه تان اعتراف کنید؟ آیا می‌توانید عذرخواهی کنید؟
چقدر نگران طرز فکر دیگران به خودتان هستید؟ آیا تایید و نظر آن‌ها شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
انتقادها چه تأثیری بر شما دارند؟
چقدر به‌راحتی احساس شرمساری می‌کنید؟
چقدر در برابر اینکه تحت سلطه دیگران باشید مقاومت می‌کنید؟
چقدر می‌توانید راحت بخندید؟

احساس شما درباره اینکه چه کسی هستید با نقش یا عنوان شغلی شما مرتبط است. ما در زندگی روزانه‌مان به‌گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار این نقش‌ها واقعی‌اند. نقش‌های تعریف‌شده به‌ظاهر شدن انسان‌ها بر اساس نقاط قوت‌شان کمک می‌کنند. برای مثال اگر سازمان، نقش شما را یک مدیر میانی تعریف کرده باشد آیا این باعث می‌شود که شما از سخنرانی در جمع مدیران ارشد نگران باشید؟ یا راحت‌ترید که برای کارمندان رده پایین‌تر حرف بزنید؟ یا اگر شما یک مدیر ارشد هستید چه چیزهایی بر رفتار شما در دیدار با افراد رده پایین‌تر تأثیرگذار است؟

اگر از شما بخواهم که خودتان را توصیف کنید یا بگویید می‌خواهید چه کسی باشید، چیزهایی می‌گویید که احتمالاً در منیت شما شکل ‌گرفته و تلاش می‌کند حس در این جهان بودن را به شما بدهد. تصورات شما از خودتان اغلب با برچسب‌ها، توصیف‌ها و مقایسه خودتان یا اطرافیان و دنیای پیرامون‌تان شکل‌گرفته است. کارکرد منیت برای ادراک مصون نگه‌داشتن ما، سنجش مقایسه و قضاوت کردن است.

به این ترتیب منیت به‌طور طبیعی اجازه می‌دهد که بتوانیم تشخیص دهیم چه چیزهایی مشابه یا متفاوت هستند و چه چیزهایی تحت کنترل ما قرار دارد یا ندارد. منیت در زندگی روزمره، استعداد ذهنی ماست و تقریباً شبیه برنامه‌هایی است که در پس‌زمینه عمل کرده و بر افکار تصمیم‌ها و احساس‌های ما تأثیر می‌گذارند. برای مثال اگر بر این باورید که مدیر خوبی نیستید ممکن است سعی کنید با رفتارهای خاصی آن را پنهان کنید یا ممکن است دراین‌باره احساس بدی داشته باشید. از سوی دیگر ممکن است تصور کنید که مدیری بسیار عالی هستید و احساس خارق‌العاده‌ای به آن داشته باشید. البته این‌ها صرفاً به‌دلیل نحوه ادراک شماست که بر اساس مشاهدات افکار و مقایسه‌های قبلی شما به وجود آمده است

منیت، وقتی کودک هستیم و به‌طور طبیعی در تلاش‌مان برای خودشناسی پرورش می‌باید. بنابراین شروع می‌کنیم به فهمیدن اینکه بقیه دنیا از کجا آغازشده است و آخر و عاقبت کار ما چه خواهد شد.

 

عموماً استفاده از واژه منیت برای توصیف کسی به کار می‌رود که خودبزرگ‌بین و متکبر است. همه ما نوعی منیت داریم که کوچک یا بزرگ نیست، فقط هست. اگر می‌خواهیم منیت خود را ارزیابی کنیم بهتر است به جای وسعت، قدرت آن را در نظر بگیریم؛ یعنی اینکه منیت چه تأثیری روی ما دارد. برای مثال آیا می‌توانید در محل کارتان لباس‌های نامتناسبی بپوشید که عجیب‌وغریب به نظر برسید یا اینکه تصورتان از خودتان شما را از انجام چنین کاری بازمی‌دارد؟ بیشتر ما سعی می‌کنیم از اینکه احمق به نظر برسیم اجتناب کنیم. منیت می‌تواند به طرق مختلف، ما را کنترل کند که بعضی از این روش‌ها بر ضد حس غرور یا اعتمادبه‌نفس‌مان است مثلاً افرادی که شدیداً خجالتی هستند منیت قدرتمندی دارند که تحت تأثیر آن قرارگرفته‌اند. اگر آن‌ها به معنای واقعی کلمه صحبت کردن و ابراز وجود را مشکل می‌بینند به دلیل منیت‌شان است که آن‌ها را کنترل کرده و باعث می‌شود احساس خجالت کنند.

منیت در کوچینگ هم اثر بسیاری دارد. یک کوچینگ موثر زمانی اتفاق می‌افتد که کوچ بتواند تحت‌تاثیر منیت بودن خود را کنترل کند.

با تغییر عادت‌های رفتاری‌ از نردبان ترقی بالا برویم

همان‌طور که باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم و زندگی خود را به‌روز نگه داریم و همگام با تغییرات تکنولوژی، سبک زندگی‌مان را تغییر و تطبیق دهیم تا از پیشرفت بازنمانیم در مورد تغییر در عادت‌های قدیمی و رفتارها هم باید جای روش‌های اشتباه را به روش‌ها و رفتارهای بازنگری شده و بهبود یافته بدهیم. تکرار اشتباهات؛ یعنی شکست‌های مکرر و اتلاف وقت ارزشمند شما.
برای تغییر عادت‌های رفتاری و رفتارهای نادرست و برای تغییر موثرتر و حفظ این تغییرات از ابزارهای مناسب استفاده کنید. ابزارهای مناسب را برای بهبود کارها و رفتارهایتان بشناسید و به کار بگیرید. این یک اتفاق همیشگی است که همیشه در برابر تغییرات مقاومت به وجود می‌آید. برای مقابله با این مقاومت، راهکارهایی وجود دارد:

  • برای تغییر عادت قدیمی از یک جای آسان شروع کنید.
  • برای تغییر عادت‌های رفتاری از یک موضوع کوچک شروع کنید و پس از تبحر کامل سراغ موضوع دیگری بروید.
  • برای تغییر عادت قدیمی، آن تغییر را در کنار یا فرد یا افراد صمیمی و رفقای خود تمرین کنید تا نهادینه شود.
  • هنگام تغییر عادت قدیمی، احساس شکست نکنید و با هربار که زمین خوردن دوباره برخیزید و ادامه دهید.

 

برای تغییر عادت‌های رفتاری نردبانی و پله‌پله حرکت کنید. اهداف و اولویت‌های رشد بلندمدت خود را به گام‌های کوچک عملی تقسیم کنید. تغییرات کوچک قابل انجام را یکی پس از دیگری گام‌به‌گام کنترل کنید و به‌صورت تجمعی به سمت هدف بزرگ‌تر خود حرکت کنید. دلسرد نشوید و از سختی راه نهراسید. به راه خود ادامه دهید و از نردبان برای صعود به بالا استفاده کنید.

هنگام تغییر عادت‌های رفتاری در كنار كساني باشيد كه از آنچه مي‌خواهيد انجام دهيد، حمايت مي‌كنند و تیم پشتیبانی خود را حفظ کنید. برای بالا رفتن از نردبان باید آن را به یک دیوار راست تکیه داد.

برای تغییر عادت‌های رفتاری به دنبال پیدا کردن راه‌های راحت‌تر برای انجام کارها و پیش بردن اهداف‌تان باشید.

در مسیر تغییر عادت‌های رفتاری بر اعصاب‌تان مسلط باشید. وقتی عصبی می‌شویم باید از آن به نفع خود استفاده کنیم و تغییراتی را ایجاد کنیم که ما را به سمت رشد و بهبود کارهایمان ببرد.

برای پاداش دادن به پیشرفت‌های خودتان در تغییر عادت‌های رفتاری در هر مرحله خلاق باشید. شما شایسته پاداشی هستید که روحیه و انگیزه شما را حفظ کند.

هنگام تغییر عادت‌های رفتاری یادتان باشد مغز مانند موتوری است که تغییرات پایدار ایجاد می‌کند. کارهای صحیح را به طور مکرر و پیوسته انجام دهید تا آنها را به یک عادت جدید تبدیل کنید.

هرچه بیشتر برای تغییر عادت‌های رفتاری خود تمرین کنید هر روز به پله بالاتری از نردبان رشد و ترقی خود صعود می‌کنید.